Historie

20. listopadu 2009 předkládá Jirka Roubal vedení školy návrh na zbudování nové odborné učebny, která by sloužila na vyšší odborné škole k výuce modelování a řízení systémů pomocí počítače a na střední škole k výuce automatizace. Škola v té době začínala s realizací učebny pro výuku fyziky, a tak tento návrh nebyl vyslyšen. Nicméně po realizaci této učebny škola plánovala zbudovat učebnu aplikované fyziky, a proto Jirka Roubal předložil v lednu 2010 návrh zbudovat tuto učebnu jako multifunkční učebnu, ve které by mohla výuka probíhat napříč všemi ročníky střední i vyšší odborné školy. Konkrétně by se jednalo o pozorování fyzikálních dějů v 1. ročníku střední školy, přes konfrontaci těchto pozorování s vykládanou teorií ve 2. ročníku, dále pak výuky automatizace ve třetím a čtvrtém ročníku střední školy až po modelování a řízení technologií pomocí počítače na vyšší odborné škole. Tento návrh byl přijat, a tak mohly začít přípravy na vybudování nové učebny. Správcovství této učebny bylo vedením školy svěřeno Jirkovi Roubalovi. Zároveň začala stavba první učební pomůcky, a to Modelu vodního hospodářství v rámci absolventské práce Tomáše Šikýše.

Přehled o Laboratoři aplikované informatiky

23. dubna 2010 podává Jirka Roubal vedení školy konkrétní požadavky na elektroinstalace, rozmístění pracovních stolů respektující umístění počítačů tak, aby s nimi nemohlo být volně manipulováno, nákup učebních pomůcek a softwarového vybavení Matlab/Simulik [1]. Kromě rozmístění stolů, které byly nakonec uspořádány jinak, bylo všem požadavkům plně vyhověno.

27. dubna 2011 byla učebna slavnostně otevřena za přítomnosti zástupců vysokých škol, zástupců Jihočeského kraje, firmy Festo, s. r. o. a firmy ČEZ, a. s., která byla hlavním sponzorem nové učebny. Ještě před tímto datem Ing. Jiří Bumba navrhl a vyrobil Model elektrického řízeného zdroje a škola nechala pro potřeby výuky nainstalovat na střeše fotovoltaický panel.

Model elektrického řízeného zdroje
Fotovoltaický panel

V červnu 2011 obhájil Tomáš Šikýř svou absolventkou práci, v rámci které za pomoci Mgr. Miroslava V. Hospodářského navrhl a postavil Model vodního hospodářství. Škola ve stejném roce na podzim pořídila další dvě pomůcky, a to Model míčku na nakloněné roviněModel portálového jeřábu (Inverzního kyvadla), který následně opatřil flexibilním nosičem pro přívodní vodiče Ing. Jan Fuka. Tak se začala učebna orientovat směrem k oblasti modelování a řízení systémů.

Model míčku na nakloněné rovině
Model vodního hospodářství
Model portálového jeřábu

V září 2013 navrhl Jirka Roubal vybudovat další dvě učební pomůcky v podobě Modelu vytápěného domečkuModelu přečerpávací elektrárny. Tyto dvě pomůcky byly realizovány do června 2014 v rámci absolventských prací Jiřího Boštičky a Petra Rabiňáka za velké pomoci Mgr. Miroslava V. Hospodářského a také za přispění studenta vyšší odborné školy Tomáše Pechánka. S nápadem, jak rozšířit model přečerpávací elektrárny, přišel v té době student Patrik Pavlát, který v červnu 2015 obhájil svou absolventkou práci, v rámci které navrhl a postavil Wattův odstředivý regulátor pro řízení otáček turbíny na tomto modelu.

Model vytápěného domku
Model přečerpávací elektrárny - by Martin Blažek
Model přečerpávací elektrárny s Wattovým regulátorem otáček

Protože zájem o stavbu pomůcek poté malinko opadl, navrhl a postavil během školního roku 2015/2016 za pomoci studentů VOŠ Jirka Roubal další dvě pomůcky; v lednu Simulátor MF 624 a v květnu 2016 Rozhraní MF 624 – PLC. Od té doby lze v učebně využívat k řízení technologií také PLC automaty od firmy AMiT, spol. s r. o. Následně v rámci své maturitní práce naprogramoval David Martínek Robota Karla, který je od té doby využíván při výuce algoritmizace a zápisu algoritmů pomocí vývojových diagramů.

Simulátor MF 624
Komunikační rozhraní MF 624 - PLC

V létě 2018 navrhl a vyrobil Jirka Roubal učební pomůcku pro výuku základní logiky v automatizaci na střední škole s názvem LogicalKit. V prosinci 2019 byl zakoupen Model třídicí linky, který je využíván právě při výuce programování PLC automatů. V lednu 2020 byly z tohoto důvody převedeny z praxí dva PLC automaty od české firmy AMiT, spol. s r. o. Další dva tyto PLC automaty byly z praxí převedeny v roce 2022. V březnu téhož roku byl správcem učebny restaurován Model vznášedla, který kdysi postavil, vedle spousty dalších úžasných učebních pomůcek, Ing. Jan Fuka.

Logical Kit
Model vznášedla
Třídicí linka

V červnu 2022 navázal Jiří Chromý na tvorbu učebních pomůcek a v rámci své absolventské práce navrhl a postavil Model proudového motoru z 3D tiskárny. O rok později ho napodobil Miroslav Kubů, který navrhl a vyrobil Rozhraní pro komunikaci počítačů s prostředím Matlab/Simulink s výukovými modely. V říjnu 2023 byla v rámci absolventské práce Martina Hrubého dokončena tvorba Modelu fotovoltaické elektrárny, kterou se jako jedinou dlouhá léta nedařilo dokončit.

Model proudového motoru
Komunikační rozhraní ArduCOP
Rozvodná skříň modelu fotovoltaické elektrárny

Na podzim 2023 byl zakoupen Robot s vakuovým chapadlem, který rozšířil model třídicí linky a přidal tak další dimenzi pro programování PLC automatů. Zatím posledním počinem byla tvorba těchto webových stránek v rámci absolventské práce Stanislava Chvátala…

Manipulačním robotem s vakuovým chapadlem

Odkazy

[1] LoAI. Úvod do prostředí Matlab. YouTube video, [cit. 2024-05-14], ⟨https://www.youtube.com/watch?v=F-H9zsEstak⟩, 2021.